Zatvori

Propaganda

Propaganda

391

Sa gotovo celim vekom zakašnjenja, na srpskom jeziku izašlo je prvo izdanje kapitalno važnog dela „Propaganda“ tvorca PR-a i „oca spinovanja“, Edvarda Bernajsa.

Iako je prvi put objavljena na engleskom daleke 1928, ova knjiga ne samo što nije izgubila ni trunku aktuelnosti, već nekim čudom postaje sve aktuelnija i deluje kao da je napisana sasvim nedavno. Pritom, zahvaljujući brutalnoj iskrenosti autora koji je u vreme pisanja ove knjige bio bliski saradnik za odnose sa javnošću tadašnjeg predsednika SAD, Kulidža, pred sobom imamo opasno i na momente čak subverzivno štivo. Na prostorima bivše Jugoslavije, ime Edvarda Bernajsa zvuči kao zagonetka za koju retko ko zna rešenje. „Bernajs Propaganda“ je ime jednog alternativnog benda iz Makedonije, mada malo ljudi razume značenje tog imena. Odnedavno, i jedan fakultet u Hrvatskoj poneo je ime Edvard Bernajs, kao da je reč o nekom zaslužnom naučniku. Edvard Bernajs (1891-1995) nije beznačajna ličnost – naprotiv. On je osnivač i kodifikator odnosa sa javnošću kao profesije, koja danas predstavlja delatnost u kojoj se obrću milijarde dolara, evara, dinara i svih mogućih valuta uložene u oblikovanje javnog mišljenja onako kako finansijeru odgovara. Svako ko danas prima platu kao PR nekog preduzeća ili institucije može Bernajsu da zahvali za postojanje svog radnog mesta i za pravila svog posla. On je i autor dvadeset knjiga iz oblasti PR-a, od kojih su neke poput „Propagande“, „Kristalizovanja javnog mnjenja“ i „Inženjerskog oblikovanja odobravanja“ kapitalno važne za civilizaciju u kojoj živimo. Potvrda pozicije koju u anglosaksonskom svetu zauzima Bernajs je i to što je BBC uvrstio Bernajsa među 100 najuticajnijih ličnosti 20. veka, i kao takav našao se u dokumentarnom filmu BBC produkcije „Century of the Self“.

Ipak, Bernajs nije neko čije ime se izgovara sa poštovanjem. Amoralan, sklon manipulaciji i opravdavanju manipulacije, tokom svog veoma dugog života (103 godine) ostao je upamćen po zloglasnim izumima poput tehnike spinovanja javnog mnjenja, s kojom se svi građani demokratskih društava svakodnevno sreću, ali i po kampanjama koje su obučavale žene kako da naviknu da puše duvan jer je to simbol njihove građanske i rodne ravnopravnosti, i po fluorizaciji vodovodske vode koja tiho truje milione ljudi širom sveta. Bernajs je utabao stazu Gebelsu, ali i CNN-u i Fox Newsu kakve danas znamo, i današnjem američkom „izvozu demokratije“ u zemlje poput Srbije, Ukrajine, Avganistana, Libije i mnoge druge. Edvard Bernajs direktno je kao propagandista učestvovao u obaranju sa vlasti demokratski izabranog predsednika Gvatemale, Jakopa Arbenca Guzmana, godine 1954. Štaviše, nije preterano reći da je upravo Bernajs bio preteča ljudi poput Henrija Kisindžera i Zbignjeva Bžežinskog.

Knjiga „Propaganda“ treba da bude obavezno štivo pre svega svakog građanina koji želi da bude svestan procesa kojima je izložen u društvu i prikrivene manipulacije medijima i institucijama društva. Pored toga, ova knjiga je veoma korisno štivo za svakog poslovnog čoveka koji treba da predstavi proizvode i interese svog preduzeća javnosti ili nekim užim ciljnim grupama. Takođe, dobrih razloga da pažljivo pročitaju „Propagandu“ imaju i kulturni radnici i umetnici koji pokušavaju da predstave svoj rad javnosti, kao i svi ostali koji komuniciraju sa javnošću – novinari i urednici, političari, vršioci javnih službi, kustosi muzeja, naučnici, dekani fakulteta, sveštena lica, humanitarni radnici, filmski producenti, sportski radnici, ali pre svega zaposleni u marketinškim i PR agencijama.

Ako ostavimo po strani mračne epizode iz biografije Edvarda Bernajsa, „Propaganda“ je iznenađujuće iskreno i neuvijeno napisana knjiga, iz koje se i te kako ima šta naučiti o delatnosti propagande i odnosima sa javnošću. Svako ko ne razume šta je zapravo PR i koliko je to moćna i važna delatnost u savremenom svetu, treba da pročita ovu knjigu. Bernajs ne teoretiše i ne filozofira, on je pragmatični profesionalac koji govori o konkretnim situacijama i rešenjima. Zato je „Propaganda“ vrlo korisno „uputstvo za upotrebu“ odnosa sa javnošću.

Cena: 400 din + PTT

 

PROČITAJ I OVO

SLIČNI ČLANCI

Uelokventnoj kulturološkoj studiji "Heroji i antiheroji

Goran Stojičić je rođen 1965 godine u Beogradu, a “Besani” su njegova prva knjiga. Priče obj

Ostavi komentar