Poslednji dan oktobra i prva dva dana novembra ostaće dugo upamćena kod ljubitelja džez muzike, naročito onih koji žive u Pančevu! Razlog za to je – 22. Pančevo Jazz Festival!
Ovogodišnje izdanje Festivala tokom tri festivalske večeri, ljubiteljima džeza nudi bogati muzički program.
Prve festivalske večeri, 31. oktobra u Dvorani Kulturnog centra Pančeva nastupiće tri muzička sastava: domaći Dragan Ćalina Quartet, američko-indijski Cross Currents Trio i Shay Hazan Quinter iz Izraela.
Pančevački pijanista Dragan Ćalina osam godina je proveo radeći i školujući se u Amsterdamu, a nakon povratka u Srbiju snimio je svoj prvi autorski album „Circle“, uz Luku Ignjatovića na saksofonu, Peđu Milutinovića na bubnjevima, i kontrabasistu Borisa Šainovića.
Pančevački pijanista polazi od dobro znane tradicije džeza, no u tim koordinatama pronalazi način da bude veoma raznovrstan, te da ostavi prostora vanserijskim solistima da „povuku“ muziku kao uzbudljivim improvizacijama.
Iste večeri, od 21.30 na programu je koncert izuzetnog sastava Cross Currents Trio. Trio u kome sviraju basista Dave Holland, saksofonista Chris Potter i tablista Zakir Hussain takva je postava iz snova, u kojoj se susreću ono najbolje iz istorije džeza i indijske muzike.
Od kasnih šezdesetih do danas, Holland, Hussain i nešto mlađi Potter su se pojavili – u svojstvu bendlidera ili gostujućih muzičara – na stotinama albuma i zbirno su sakupili preko 100 godina kontinuiranog i uspešnog bivstvovanja na svetskoj džez sceni.
Ovim superstarovima nisu potrebna druga referentna imena koja bi im podigla ugled; ona su ta koja svojom zvučnošću daju značaj karijerama drugih džez muzičara, koji će možda jednog dana doseći njihov zvezdani status.
Poslednji nastup prve festivalske večeri, od 23 sata, rezervisan je za izraelski Shay Hazan Quintet.
Iza izraelske kreativne scene koja se uspešno probila i do samog globalnog mejnstrima džeza, vredno radi nova generacija izraelskih muzičara kojoj su takve stilske reference tesne.
Jedan od njih je i Shay Hazan, 30-ogodišnji kontrabasista koji je prošle godine objavio prva autorska izdanja pod svojim imenom.
Muzika Hazanovog kvinteta svoja uporišta nalazi u estetici čikaške scene šezdesetih i sedamdesetih, bliske postavi Art Ensemble of Chicago, nadovezuje se na spiritualnost Williama Parkera i njegov bogat ton kontrabasa, ali i na apstraktnije forme slobodnog i savremenog džeza karakteristične za muzičare sa portugalske etikete Clean Feed Records.
Njegova je muzika snažna i buntovna, baš kao i njen autor. Temama svojih pesama on skreće pažnju i na globalne probleme poput migrantske krize, te desničarskih politika, ispred kojih stavlja ljubav i otvorenost prema drugim kulturama kao vrhovnu vrednost.